Detailansicht

Comparison of grammar in Austrian and Spanish English language
Philipp Kamhuber
Art der Arbeit
Diplomarbeit
Universität
Universität Wien
Fakultät
Philologisch-Kulturwissenschaftliche Fakultät
Betreuer*in
Christiane Dalton-Puffer
Volltext herunterladen
Volltext in Browser öffnen
Alle Rechte vorbehalten / All rights reserved
DOI
10.25365/thesis.14137
URN
urn:nbn:at:at-ubw:1-30337.00719.814854-2
Link zu u:search
(Print-Exemplar eventuell in Bibliothek verfügbar)

Abstracts

Abstract
(Deutsch)
In dieser Diplomarbeit werden Schulbücher für den Englischunterricht aus Österreich und Spanien im Bezug auf die darin enthaltene Grammatik verglichen. Es werden zuerst theoretische Ansätze und Methoden für den Fremdsprachenunterricht vorgestellt, die für die Analyse von Grammatik in Schulbüchern relevant sind. Von diesen Ansätzen werden Kriterien abgeleitet anhand derer die Schulbuchanalyse durchgeführt wird. Es wird analysiert auf welcher Methode oder auf welchen Methoden die einzelnen Schulbücher basieren und ob es Unterschiede zwischen den österreichischen und den spanischen Englischschulbüchern gibt.
Abstract
(Englisch)
The topic of this diploma thesis is the comparison of Austrian and Spanish ELT textbooks in respect to grammar teaching. In the first part of this paper, approaches and methods in foreign language teaching are introduced and criteria relevant for the analysis of grammar in ELT textbooks are derived from them. Further, a number of additional criteria analyzing grammar at a more general level are included in the analysis of this paper as well. For the textbook analysis, which is presented in the second part of this paper, two ELT textbooks written for the Austrian market and two ELT textbooks written for the Spanish market have been chosen. It will be analyzed if the four ELT textbooks follow the principles of one single approach or method or of more than one approach or method to language teaching. Further, it will be analyzed to what extent the ELT textbooks adhere to these principles and if the recommendations made in the Austrian curriculum concerning the teaching of foreign languages are fulfilled in the ELT textbooks. Finally, it will be analyzed if there are any differences in terms of grammar teaching between the Austrian and the Spanish ELT textbooks analyzed in this paper.

Schlagwörter

Schlagwörter
(Englisch)
textbook textbookanalysis grammar Austria Spain English language teaching
Schlagwörter
(Deutsch)
Schulbuch Grammatik Schulbuchanalyse Englischschulbuch Spanien Österreich
Autor*innen
Philipp Kamhuber
Haupttitel (Englisch)
Comparison of grammar in Austrian and Spanish English language
Paralleltitel (Deutsch)
Vergleich der Grammatik in österreichischen und spanischen Englischschulbüchern
Publikationsjahr
2010
Umfangsangabe
124 S. : Ill., graph. Darst.
Sprache
Englisch
Beurteiler*in
Christiane Dalton-Puffer
Klassifikation
17 Sprach- und Literaturwissenschaft > 17.41 Sprachdidaktik
AC Nummer
AC08588803
Utheses ID
12689
Studienkennzahl
UA | 190 | 344 | 482 |
Universität Wien, Universitätsbibliothek, 1010 Wien, Universitätsring 1