Zur Seitenansicht

Titelaufnahme

Titel
Ermächtigung des Publikums und Entmächtigung des Künstlers. Geniediskurse der Nachromantik mit Blick auf den frühen Mozartkult und Grillparzer / Werner Michler
VerfasserMichler, Werner
Enthalten in
German Life and Letters, Wiley, 2022, 75 (2022), 3, Seite 341-364
ErschienenHoboken : Wiley, 2022
SpracheDeutsch
DokumenttypAufsatz in einer Zeitschrift
SchlagwörterGrillparzer, Franz / Mozart, Wolfgang Amadeus / Mozart, Franz Xaver Wolfgang / Personenkult / Grillparzer, Franz : Der arme Spielmann
ISSN1468-0483
URNurn:nbn:at:at-ubs:3-26492 
DOI10.1111/glal.12345 
Zugriffsbeschränkung
 Das Dokument ist frei verfügbar
Links
Nachweis
Dateien
Klassifikation
Abstract

The article discusses aspects of the dialectics of genius cults in the nineteenth century, using examples of Mozart's reception: the unveiling of the Salzburg memorial statue in 1842, Franz Grillparzer's texts on Wolfgang Amadeus Mozart and his son Franz Xaver, as well as the artist's novella Der arme Spielmann. The consolidation and popularisation of genius discourse in the genius cults of post-Romanticism exerted unprecedented if latent pressure on producers of art in the period: the cults around prominent figures make great art into an unattainable exception. The article investigates how Franz Xaver Mozart and Grillparzer reacted to this dilemma.

Notiz
Statistik
Das PDF-Dokument wurde 48 mal heruntergeladen.
Lizenz-/Rechtehinweis
Creative Commons Namensnennung - Nicht kommerziell - Keine Bearbeitung 4.0 International Lizenz